Mantenimiento programado en progreso
 

Linguistic ideologies in a Mexican research center

No hay miniatura disponible

Fecha

Título de la revista

ISSN de la revista

Título del volumen

Editor

Sinéctica
Sinéctica
Sinéctica

Resumen

Descripción

This paper is a critical case study which analyzes the linguistic ideologies, from an ecological perspective, of teachers and researchers working at a research center in social sciences and humanities in Mexico. Our objective is to identify whether their linguistic ideologies affect their academic work. Findings show that, in terms of academic production, English monolingualism has been established at a global level and Spanish monolingualism at a local level, which clearly impacts on the beliefs and attitudes of the participants in this study. Participants perceive English as a bridge, a lingua franca, an international language and as the only language which would allow their research to achieve global impact. However, participants are also highly aware of the hegemony of English, and some of them use Spanish as a form of resistance, (re)asserting the power of Spanish over the 68 Mexican Indigenous languages which are also recognized as national languages. We therefore make a call to adopt a more multilingual approach in the field of academic production in higher education to help to maintain linguistic diversity in Mexico.
El objetivo de este estudio de caso crítico es identificar si las ideologías lingüísticas de los docentes-investigadores que laboran en un centro de investigación en ciencias sociales y humanidades en México influyen en su quehacer académico. La metodología es de corte cualitativo y se utilizaron cuestionarios, entrevistas y documentos oficiales para triangular los datos recolectados y, así, aumentar la fiabilidad de los resultados. Estos muestran que, en lo referente a la producción académica, se ha establecido un monolingüismo del inglés a nivel global y un monolingüismo del español a nivel local, que tienen impacto en las creencias y actitudes de los participantes. Por lo mismo, hacemos un llamado a la comunidad científica para adoptar un enfoque multilingüístico en el campo de la producción académica en la educación superior, lo que podría posiblemente ayudar a mantener la diversidad lingüística mexicana.

Palabras clave

Citación