2021-05-192021-05-19https://hdl.handle.net/11117/7341This article shows the results of an ethnographic research that assumes a socio-anthropological perspective of literacy and pays for the discussion of the concepts of library from specifics empirical cases. The objective is define, characterize and analyses the way in which seven children´s citizen libraries focus their work on reading mediation between girls and boys. Those readings spaces are working in the State of Puebla and are driven by the citizens considering their own necessities. Among the findings, has in the center of the libraries isn’t books, but readers, and doesn’t exist a reading mediation, but there are an intercultural mediations depends of the context. Este artículo muestra los resultados de una investigación etnográfica que asume una perspectiva socioantropológica de literacidad y abona a la discusión del concepto de bibliotecas a partir del análisis de casos empíricos específicos. El objetivo es definir, caracterizar y analizar la manera en que siete bibliotecas ciudadanas infantiles centran su labor en la mediación de lectura entre niñas y niños. Estos espacios lectores trabajan en el estado de Puebla y son impulsados por la ciudadanía, que considera sus propias necesidades. Entre los hallazgos se tiene que el centro de las bibliotecas no son los libros, sino los lectores, y no existe solo una mediación lectora, sino mediaciones interculturales que dependen del contexto.application/pdftext/htmltext/xmlDerechos de autor 2021 Sinécticahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Diversity of mediations between different citizen children’s librariesDiversidad de mediaciones entre distintas bibliotecas ciudadanas infantilesinfo:eu-repo/semantics/article