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Desarrollo de la autonomía y la autorregulación en estudiantes universitarios: una experiencia de investigación y mediación

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Abstract The article presents the results of an investigation conducted with students of the Degree in Educational Intervention of the National Pedagogical University in Morelos. Its objective was to form competences for the self-regulation of apprenticeship learning and strengthen their autonomy processes, as well as theoretically generate and sustain a system of psycho-pedagogical actions that mediate the development of self-regulation in the context of their professional training. The study is based on the historical cultural approach and other theoretical conceptions that explain the self-regulation of learning and the formation of autonomous learners. It was carried out from the qualitative research approach and its methodological design articulates the principles of the genetic method and participatory action research, as an alternative to promote problematization, the analysis of development needs and opportunities through successive diagnoses and action proposals generated by the participants. The techniques used were, essentially, participant observation, focus groups, field diary, questionnaires, an inventory of self-regulation, appreciative and generative interviews and permanent dialogue at the group level. The results guarantee the relevance of educational processes and psycho-pedagogical mediation actions in the development of self-regulation.
El artículo presenta los resultados de una investigación realizada con estudiantes de la licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional en Morelos, cuyo objetivo fue formar competencias para la autorregulación del aprendizaje en los aprendices y fortalecer sus procesos de autonomía, así como generar y sustentar teóricamente un sistema de acciones psicopedagógicas que medien el desarrollo de la autorregulación en el contexto de su formación profesional. El estudio se sustenta en el enfoque histórico cultural y en otras concepciones teóricas que explican la autorregulación del aprendizaje y la formación de aprendices autónomos, así como en el enfoque de investigación cualitativa; su diseño metodológico articula los principios del método genético y de la investigación-acción participativa. Los resultados avalan la relevancia de los procesos educativos y de las acciones de mediación psicopedagógica en el desarrollo de la autonomía y la autorregulación.

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