Biblioteca | WWW-ITESO | Instructivo envío TOG | Instructivo envío reportes PAP | Aviso de privacidad
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Publicaciones ITESO
    • PI - Sinéctica, revista electrónica de educación
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Publicaciones ITESO
    • PI - Sinéctica, revista electrónica de educación
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Linguistic ideologies in a Mexican research center

    Ideologías lingüísticas en un centro de investigación en México

    Thumbnail
    Author
    Despagne, Colette
    Sánchez, Elizabeth
    Metadata
    Show full item record
    Description
    This paper is a critical case study which analyzes the linguistic ideologies, from an ecological perspective, of teachers and researchers working at a research center in social sciences and humanities in Mexico. Our objective is to identify whether their linguistic ideologies affect their academic work. Findings show that, in terms of academic production, English monolingualism has been established at a global level and Spanish monolingualism at a local level, which clearly impacts on the beliefs and attitudes of the participants in this study. Participants perceive English as a bridge, a lingua franca, an international language and as the only language which would allow their research to achieve global impact. However, participants are also highly aware of the hegemony of English, and some of them use Spanish as a form of resistance, (re)asserting the power of Spanish over the 68 Mexican Indigenous languages which are also recognized as national languages. We therefore make a call to adopt a more multilingual approach in the field of academic production in higher education to help to maintain linguistic diversity in Mexico.
    El objetivo de este estudio de caso crítico es identificar si las ideologías lingüísticas de los docentes-investigadores que laboran en un centro de investigación en ciencias sociales y humanidades en México influyen en su quehacer académico. La metodología es de corte cualitativo y se utilizaron cuestionarios, entrevistas y documentos oficiales para triangular los datos recolectados y, así, aumentar la fiabilidad de los resultados. Estos muestran que, en lo referente a la producción académica, se ha establecido un monolingüismo del inglés a nivel global y un monolingüismo del español a nivel local, que tienen impacto en las creencias y actitudes de los participantes. Por lo mismo, hacemos un llamado a la comunidad científica para adoptar un enfoque multilingüístico en el campo de la producción académica en la educación superior, lo que podría posiblemente ayudar a mantener la diversidad lingüística mexicana.
    Collections
    • PI - Sinéctica, revista electrónica de educación

    © ITESO, Universidad Jesuita de Guadalajara 2022

    Sistemas de Información de la Dirección de Información Académica, DIA
    Biblioteca "Dr. Jorge Villalobos Padilla, S.J."

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Datexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Datexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    Login

    © ITESO, Universidad Jesuita de Guadalajara 2022

    Sistemas de Información de la Dirección de Información Académica, DIA
    Biblioteca "Dr. Jorge Villalobos Padilla, S.J."

    Contact Us | Send Feedback