Biblioteca | WWW-ITESO | Instructivo envío TOG | Instructivo envío reportes PAP | Aviso de privacidad
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Publicaciones ITESO
    • PI - Sinéctica, revista electrónica de educación
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Publicaciones ITESO
    • PI - Sinéctica, revista electrónica de educación
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Story Time in the public library. An analysis of reading practices

    La hora del cuento en la biblioteca pública. Un análisis de las prácticas de lectura

    Thumbnail
    Author
    González de la Torre, Yolanda
    Metadata
    Show full item record
    Description
    This work analyzes visible reading practices, which were identified in a public library in Guadalajara, Mexico. Based on a sociocultural perspective of reading as social practice, we focused on the particular conditions and demands that the reader faces in a given space and leads him to develop reading activity in some specific way. The activity named “Story Time”, carried out in the library addressed to the children’s who are regular visitors, was chosen to develop our inquiry. Two methods of qualitative social research were used: Observation and interviews with the librarians in order to identify reading practices as well as their perceptions of the promotion of reading and readers’ training. Concluding remarks show that the emphasis of this activity was placed on the dissemination of the library collection, along with promoting the reader's abilities the most appreciated in the school culture, such as reading fluency, through exercises such as reading aloud.
    El objetivo de este trabajo fue identificar y analizar algunas prácticas de lectura visibles en una biblioteca pública de Guadalajara, México. Desde una perspectiva sociocultural que considera la lectura como una práctica, se reconocen las condiciones y demandas que enfrenta el lector en un determinado espacio y lo llevan a desarrollar la actividad lectora de cierta manera. Se eligió como espacio de indagación “La hora del cuento”, actividad dirigida a un grupo infantil de visitantes asiduos de esa biblioteca. Los instrumentos para la recolección de datos fueron la observación, que permitió registrar las acciones de quienes intervinieron en las actividades de lectura, y la entrevista a las bibliotecarias y participantes de la actividad, que dio cuenta de algunas de sus percepciones sobre el fomento de la lectura y la formación de lectores. Los resultados indican que las prácticas en ese lugar se centran en la difusión del acervo, así como en acentuar rasgos del lector valorados en la cultura escolar, como la fluidez lectora, a través de ejercicios como la lectura en voz alta.
    Collections
    • PI - Sinéctica, revista electrónica de educación

    © ITESO, Universidad Jesuita de Guadalajara 2022

    Sistemas de Información de la Dirección de Información Académica, DIA
    Biblioteca "Dr. Jorge Villalobos Padilla, S.J."

    Contact Us | Send Feedback
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Datexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Datexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_type

    My Account

    Login

    © ITESO, Universidad Jesuita de Guadalajara 2022

    Sistemas de Información de la Dirección de Información Académica, DIA
    Biblioteca "Dr. Jorge Villalobos Padilla, S.J."

    Contact Us | Send Feedback